Siyasal iletişim
Siyasal iletişim; Geçmişten günümüze kadar toplumlar sürekli değişmektedir. Dinamik bir yapıya sahip olan bu toplumlar için de o topluma uygun siyasal iletişim süreçleri oluşturulur. Çünkü toplumun ihtiyacına cevap verebilmek için toplumun sorununu, yapısını, nelere nasıl tepki vereceğinin bilmek gerekir.
Geçmişte yaşamış topluma günümüzde kullanılan siyasal iletişim süreçleri ya da daha da geçmişte kullanılan siyasal iletişim süreçleri kullanılmamalıdır. Toplumun ihtiyacına göre siyasal iletişim süreci uygulanmalıdır.
Şu an teknoloji devrindeyiz ve bu teknolojiyi siyasete de yansıtmalıyız. Böylece egemen siyasiler toplumu, devri takip ettiğini ve toplumun sorununa cevap vereceğini göstererek toplumun rızasını kazanmış olur. Egemen siyasiler uyguladıkları faaliyetleri topluma göre şekillendirir, toplumun içinden, halktan biri olduğunu göstermeye çalışarak o toplumun rızasını kazanmaya çalışır.
İstanbul seçimlerinde Ekrem İmamoğlu’nun topluma karışması buna örnek olarak gösterilebilir. Siyasal iletişim süreçlerinde vericinin yani egemen siyasilerin verdiği mesaj hitap ettiği topluma göre şekillenir. Örnek olarak Giresun’a hitap eden bir başkan, fındık oranlarından bahsederek ya da Giresun ile ilgili gündemde olan bir sorundan bahsedip ona çözüm üretirse, Giresun halkına onların yanında olduğunu ve her türlü dertlerine derman olacağını göstermiş olur. Bu da Giresun halkının rızasını kazanmak için siyasal iletişimdir.
Siyasal iletişim nedir?
Yüz yüze yaptığı görüşmelerde anında geri bildirim alır. Egemen siyasi hedef kitlesini tanıyıp, onlara nasıl, ne mesajlarla hitap edeceğini iyi bilir. Köyde yaşayan yaşlı amcaya internet veya telefonla ulaşamayacağını bilir. Ya da gençlere hangi iletişim kanalıyla ulaşacağını bilir. Sosyal medyada yaptığı paylaşımlarla hitap ettiği ve ulaşmaya çalıştığı kesimden anında geri bildirim alır ve buna göre yeni strateji oluşturur. Yapılan tüm bu siyasal iletişim olgu süreçleri toplumun rızasını kazanmak içindir. Tabi bu sadece seçim sırasında değil, sürekli böyle
devam etmelidir. Çünkü seçim zamanında toplumun rızasını kazanıp seçimi kazanmak ve daha sonrasında halkla iletişimi koparmak toplumda güvensizlik oluşturur.
Bir dahaki seçimlerde ne kadar halkla bir olmaya, onların içinden olduğunu göstermeye çalışsa da oluşan güvensizlikten dolayı istediği olumlu tepkiyi alamaz ve seçimi kaybeder. Yapılan siyasal iletişim süreçlerine seçim sonrası da eklenmelidir ki bir daha ki seçim zamanında da kazanma şansı olsun. İstanbul seçimlerinde Binali Yıldırım’ın önceden çıkıp biz kazandık demesi, sabırsız davranması halk tarafından olumlu karşılanmamıştır. Egemen siyasiler tarafından verine mesajların hangi kanalla hedef kitleye gideceği ve mesaj içeriği de önemlidir.
Buna örnek olarak AK Parti’nin ‘’ Durmak yok yola devam’’, ‘’İşimiz hizmet, gücümüz millet’’ sloganları yaptıkları icraata vurgu yaparken ‘’ Türkiye hazır hedef 2023’’, ’’ Büyük medeniyet yolunda daima millet daima hizmet’’ sloganlarıyla ise geleceğe, medeniyete milli ve manevi kimlik olgusuna vurgu yapmaktadır. Sürekli milletin yanında olduğunu ve icraatlar da bulunduğunu anlatmaya çalışmaktadır. Mesajların iletilmesinde medya çok önemli rol oynar. Çünkü siyasiler tarafından propaganda aracı olarak kullanılır.
Medyanın egemen siyasiyi insanlara olumlu yada olumsuz yansıtması toplumun siyasilere karşı davranışlarını belirler. Medyayı yanına almış bir başkan medyanın hitap ettiği hedef kitle tarafından olumlu geri dönüşler alır. Buna örnek olarak Fox Tv’nin, CHP’ yi savunması Fox TV izleyicilerinin Cumhuriyet halk partisi’ ne karşı, A Haber’in ise sürekli AKP’yi tutması AKP ‘ye karşı izleyicilerin olumlu geri dönüş yapmasını sağlar.
Yani siyasal iletişimde kullanılan siyasal iletişim olgu ve süreçleri egemen siyasi nezdinde toplumun rızasını kazanmak içindir. Partilerin, egemen siyasilerin yaşamlarını devam ettirebilmesi için topluma ihtiyacı vardır ve
buna göre karar almalıdırlar.